Tuesday, December 12, 2006

 

خاتمي و اميدواري

سيد محمد خاتمي، در كنگره جوانان احزاب اصلاح طلب كه چند روز پيش در تالار تفاهم برگزار شد و روزنامه اعتماد ملي هم گزارش اون رو چاپ كرد، سخنراني و مثل هميشه مسائل جالبي رو مطرح كرد. اما يك قسمت از سخنراني ايشون براي من جالبتر از ساير قسمتها بود، و اون بيان مشكلات جريان اصلاحات در دوران هشت ساله رياست جمهوري ايشون بود. به نظر ايشون: " اصلاحات از ضعف تدوين تئوري و تعيين و تدوين آن به عنوان مبناي عملي و برنامه ريزي رنج مي برد. مشكل دوم اصلاح طلبان، ناشيگري و تازه واردي در اجرابود كه در اجرا و برنامه ريزي و تشخيص اولويتها، همچنين پيگيري برنامه هاي ريخته شده اشكالاتي داشتيم. مشكل ديگر در انتخاب شعارها و آشفتگي در آنها و تداخل شعارها به ويژه از طرف كساني كه خودخوانده وارد جريان اصلاحات شدند، بود. "

و اما اينكه چرا اين قسمت جالبتر بود؛ اول اينكه با وجود رخ دادن قتلهاي زنجيره اي و غائله هيجده تير و تعطيل كردن فله اي روزنامه ها و پركاري جناح رقيب در تشكيل پرونده قضائي براي تك تك بزرگان اصلاحات به عناوين مختلف از قبيل سود سپرده هاي حج و مسئله گروگانها و سوء استفاده از پست دولتي و ...، آقاي خاتمي از نيروها و دستهاي پشت پرده كه همه مي دونيم نه تنها هستند، بلكه مي دونيم هويتشون به كجا بنده، كلمه اي به ميان نياورد. يا در اين مقطع از زمان، طرح چنين موضوعي از نظر ايشون صلاح نيست، يا اساساً به طرح مسائل اين چنيني اعتقادي نداره و اين كار رو كم از باد در قفس كردن نمي دونه، و يا هر دليل ديگه اي كه خود ايشون مي دونه. به دليل اين كار، هر چه كه هست، فعلاً كاري نداريم. كاري كه دولت نهم هنوز از گرد راه نرسيده بود، انگشت اتهامش رو به سمت اين و اون نشانه گرفت كه: ببينيد، ببينيد، اينا نمي ذارن من كار كنم !! حالا خواهيم ديد. به قول قديميها: شب دراز است و قلندر بيدار (يه ضرب المثل بي ادبي هم هست كه خـُـب بي ادبيه ديگه، انتظار كه ندارين بگم). دوم اينكه آقاي خاتمي، هشت سال دوران رياست جمهوري خودش رو تجزيه و تحليل كرده تا به اين نتايج رسيده و اين امر يعني راه اصلاحات، با حضور فعال سيد محمد خاتمي ادامه داره. چون اگر قرار بود اينگونه نباشه، ايشون هم مثل باقي سياستمداراني كه آمدند و چند صباحي مهمان بودند و رفتند و به پشت سرشون هم با ديد واقع گرايانه و نقادانه نگاهي نينداختند و اگر هم انداختند، چشمشون رو بستند و هر چه ديدند جز خوبي و آباداني و رفاه نديدند، مي رفت و در كنج امني مشغول دل مشغولي خود مي شد.

اما من هم مثل اون بيست ميليون نفر ديگه، دوست دارم اين حضور فعال، به رياست جمهوري دوره دهم سيد محمد خاتمي برسه و دوباره راه اصلاحات با پرچمداري او ادامه پيدا كنه. براي اين خواسته هم هزار و يك دليل دارم كه يكي از اونا اينه كه سيد محمد خاتمي نتونست به وعده هائي كه در زمان كانديداتوري دور اول رياست جمهوريش داده بود و من بر اساس اونا به ايشون رأي دادم، عمل كنه. دوست دارم با توجه به تجربيات بدست آمده و براي اصلاح اصلاح طلبي گذشته، بيايد و به شعارهائي كه داد و فرصت عملي شدن نيافت، جامه ي عمل بپوشونه.

مرد هنرمند هنرپيشه را، عمر دو بايد در اين روزگار

تا به يكي تجربه اندوختن، با دگري تجربه بردن به كار


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?